Eat & travel tips – vacanta in SUA

De curand m-am intors acasa dupa o vacanta de 2 saptamani in America, asa ca, m-am gandit sa scriu cateva impresii pe care mi le-am facut acolo referitoare la alimentatie, posibilitati de a manca sanatos, ce gasesti intr-un restaurant tipic pentru micul dejun sau pranz/cina si strategiile simple pe care le-am abordat eu astfel incat m-am intors fara nici un kilogram in plus. (la sfarsitul articolului am atasat si fotografii din vacanta)

Daca ma urmaresti de ceva vreme stii deja ca abordez un stil de viata sanatos si echilibrat, incercand sa pastrez acest echilibru si in perioadele de concediu. Dupa aproape 3 ani de zile, alimentatia sanatoasa si sportul au devenit parte din mine iar alegerile pe care le fac sunt extrem de naturale si indiferent unde ma aflu, corpul meu stie deja ce are nevoie fara a mai fi vorba de conceptul “urmez o dieta”.

Prima saptamana mi-am petrecut-o in orasul Seattle (Washington) iar a doua saptamana in orasul San Francisco (California). In ambele state, diferenta de fus orar era cu 10 ore in minus fata de Romania. Practic, noaptea mea obisnuita din Romania devenea zi si invers. Primele zile mi-a fost destul de greu sa ma obisnuiesc sa adorm dupa fusul orar de acolo, aveam o stare de oboseala permanenta, dureri de cap si o oarecare ameteala, precum si lipsa totala a poftei de mancare, dar, din fericire, toate acestea s-au ameliorat dupa cateva zile si am putut sa ma bucur de vacanta.

Impresii despre alimentatia din ambele orase pe care le-am vizitat :

• In Seattle mi-a placut foarte mult piata locata de alimente direct de la producatori unde puteai sa gasesti enorm de multe variante de produse organice, legume proaspete, salate, fructe, avocado, peste, creveti si fructe de mare, carne, branzeturi. Totul arata atat de fresh si colorat incat a fost o placere sa vizitez cateva zile la rand aceasta piata “Pike Place Market”, mai ales ca iubesc sa gatesc si sa consum alimente sanatoase. Fiind turist, m-am limitat doar la admirat de data aceasta insa, mi s-a parut minunat ca exista o astfel de piata chiar la 5 minute de mers pe jos de centrul unui oras atat de modern, plin de zgarie-nori.
  • Tot in Seattle exista foarte multe legume/salate proaspete si in supermarketuri, inclusiv cele din centrul orasului, acestea fiind atent ingrijite, cu sisteme de stropire cu apa pentru pastrarea prospetimii lor. Deasemenea exista foarte multe variante de produse integrale si produse organice (lactate, carne, peste, oua, etc).
  • In San Francisco nu am gasit o piata locala, exista totusi mai multe supermaketuri in care poti gasi legume proaspete si alte alimente neprocesate chiar in centrul orasului. Cel mai mult mi-a placut din acest punct de vedere Trader Joe’s, un supermarket similar cu Mega Image de la noi.
  • Daca gatesti acasa este imposibil sa nu reusesti sa ai un stil de viata sanatos indiferent de orasul in care locuiesti, varietatea de alimente neprocesate este foarte mare. Cu toate acestea, majoritatea restaurantelor erau in permanenta pline si cozile de asteptare erau destul de mari. (30-40 minute la unele restaurante) Restaurantele care serveau banalul mic dejun (omleta si putin avocado sau salata, oua ochiuri, etc) erau si acestea pline in fiecare dimineata. Am atasat cateva fotografii cu un restaurant tipic pentru mic dejun.
  • Daca posibilitatile de a cumpara alimente neprocesate erau destule, situatia era putin mai dificila in restaurante. Majoritatea restaurantelor aveau destul de multe produse in meniu extrem de prajite, procesate, cu multe sosuri adaugate, branza Cheddar, etc. Orice restaurant afisa caloriile produselor in meniu astfel incat nu puteai sa nu observi ca preparatele aveau exagerat de multe calorii (prin toate componentele sale, o salata putea atinge 2000 kcal conform meniului), asa ca, este necesar sa acorzi atentie acestor detalii care iti pot sabota silueta dupa vacanta si sa faci alegeri inteligente.
  • In San Francisco hotelul meu era foarte apropiat de un shopping mall destul de mare unde am intrat la cumparaturi astfel incat am trecut si prin zona de “food court”. Majoritatea restaurantelor erau asiatice si pastrau acelasi mod de preparare, insa, cu putina rabdare puteai sa gasesti la unele dintre acestea si alimente simple si mai sanatoase precum carne la gratar, orez brun, salata/legume.
  • Foarte populare in San Francisco atat in mall cat si in alte zone din oras erau locatiile unde serveau “pressed juice” in cantitati destul de mari/portie. Sucurile elimina majoritatea beneficiilor sanatoase pe care le luam din fructe si legume atunci cand le consumam in stare naturala. Deasemenea cantitatea de fructe stoarse pentru a obtine 600 ml suc (portia minima in aceste locatii) este imensa iar doza de zahar este pe masura.
  • Tot in San Francisco gaseai la orice pas Walgreens, un lant de supermarketuri care spune ca promoveaza o viata sanatoasa. In coltul pe care acestia il aveau amenajat cu produse pentru micul dejun puteai gasi si elemente sanatoase (oua fierte, salate, fructe proaspete, cutii cu legume taiate, etc) dar si multe produse pe care eu nu le-as considera tocmai optiuni sanatoase pentru micul dejun (sandwichuri cu sosuri si maioneza, iaurturi cu granola si fructe indulcite cu zahar, burrito, mini bucati de tort ambalate, etc).

EAT. Alimentatia mea in aceasta vacanta de 2 saptamani ?

• In calatoria cu avionul atat la dus cat si la intors (pentru ca a fost vorba despre 17 ore in fiecare sens) am ales in momentul in care am achizitionat biletul de avion optiunea de “special whole meal”. Aceasta varianta era ceva mai apropiata de meniul meu zilnic si continea omleta, legume si fructe proaspete la micul dejun, paine integrala de ovaz in loc de paine alba, peste sau pui cu orez si legume la pranz/cina, gustare de fructe proaspete in loc de prajitura.
  • In vacanta am incercat sa mananc la restaurante in care exista in meniu omleta la micul dejun iar pentru pranz/cina diferite variante de carne sau peste la gratar (in principiu piept de pui, somon, creveti) si legume la cuptor/gratar plus salate. Printre acestea se numara si The Cheesecake Factory, un lant de restaurante locale destul de mare, foarte popular in multe orase din SUA.
  • Daca nu reuseam sa gasesc nimic potrivit in meniul restaurantului in care eram, comandam cate o salata cerand dinainte sa nu fie adaugate sosurile sau alte elemente nesanatoase. (legume prajite, cantitati mari de branza Cheddar, etc)
  • In momentul in care vizitam anumite obiective turistice in zone mai indepartate de centru si nu reuseam sa gasesc nimic potrivit la restaurantele locale, consumam cate o salata de la cafeneaua Starbucks. Tot la ei gaseam un „Protein box” cu oua fierte, bete de legume crude si mar proaspat.
  • Cand simteam nevoia sa iau diferite gustari imi cumparam de la supermarketuri oua fierte ambalate in vid, cottage cheese 2% grasime, cutii cu legume fresh taiate (castravete, ardei), migdale crude, fructe de padure.
  • Am apelat uneori si la batoane proteice cu continut mare de proteine dar cantitati mici de zahar/grasimi saturate (multe din acestea se gaseau inclusiv in supermaketuri, nu doar in magazinele sportive). Acestea ma ajuta in general sa imi stapanesc pofta de dulce, le prefer inclusiv acasa intrucat consum foarte rar dulciuri si zahar alb. Daca mananc ocazional ceva dulce, prefer sa fie ceva bun si asta inseamna pentru mine inghetata. :”>
  • Nu am vizitat Burger King, McDonalds sau alte lanturi faimoase de acest gen pentru ca produsele de acolo nu sunt pe gustul meu, insa, am mancat intr-o zi un burger de vita delicios si cartofi dulci la The Cheesecake Factory in Seattle. Am ales sa iau aceasta masa in una din zilele in care am facut si antrenament la sala de fitness din hotel, fiind o masa bogata caloric.

GYM. Sport in aceste 2 saptamani ?

• Hotelul la care am fost cazata in prima saptamana in Seattle avea si o sala de fitness destul de ok amenajata pentru un hotel si o piscina. Atat piscina cat si sala de fitness se aflau la etajul 35 al hotelului astfel incat ofereau o vedere superba si pe timpul zilei dar si noaptea. Desi atunci cand am plecat de acasa am crezut ca o sa ajung destul de des la sala seara dupa ce ma intorc la hotel, realitatea de la fata locului a fost putin diferita. Abia dupa 3-4 zile am reusit sa ma mobilizez sa fac miscare dupa ce a inceput sa se adapteze organismul la noul fus orar. Totusi, am ajuns o data la piscina si de alte 2 ori la sala de sport. Dupa aceste momente de miscare m-am simtit mult mai bine fizic, mi-au disparut durerile de cap iar starea fizica din primele zile s-a imbunatit considerabil.
  • A doua saptamana in San Francisco nu am avut sala de fitness la hotel asa ca singura miscare pe care am facut-o a fost sa vizitez orasul si astfel am mers mult pe jos. Nu m-am ingrijorat foarte tare de acest aspect, m-am bucurat de mai multa odihna in aceasta saptamana pentru a reveni cu forte proaspete la intoarcerea acasa.
  • In ultima perioada am renuntat sa ma mai cantaresc atat de des, insa, dupa vacanta, primul lucru pe care l-am facut cand am ajuns acasa a fost sa sar pe cantar. Ma simteam mai putin tonifiata si este normal dupa aceasta pauza. In plus au fost si schimbarile in orarul normal de alimentatie si odihna, zborul destul de lung inspre casa, asa ca, ma gandeam ca o sa am surprize neplacute. Am gresit, cantarul mi-a aratat aceasi greutate pe care o aveam la plecare cu 2 saptamani in urma. Lipsa fluctuatiilor de greutate este unul din avantajele pe care le ai atunci cand ai un stil de viata echilibrat precum si un metabolism accelerat prin alimentatie si sport.

REPEAT.

• Bucura-te de lucrurile cu adevarat importante in vacanta, mancarea este doar combustibilul care te ajuta sa functionezi.
  • Alimentatia sanatoasa va face mereu diferenta asa ca, te sfatuiesc sa faci mereu alegeri inteligente in masura posibilitatilor pe care le ai in vacanta. Perioadele de concediu nu trebuie sa reprezinte excese alimentare zilnice dar nici restrictii totale de la orice preparate care iti face placere sa le consumi. Gaseste o modalitate de a avea un echilibru intre cele doua situatii.
  • Chiar daca nu ai o sala de sport la hotelul in care stai sau pur si simplu vrei sa te odihnesti in vacanta, incearca sa compensezi acest aspect plimbandu-te mult pe jos si foloseste mai putin mijloacele de transport in comun. Vei avea si avantajul de a cunoaste mai mult locurile pe care le vizitezi.
  • Vacanta mea a fost una extrem de frumoasa, am vizitat locuri deosebite si am cunoscut o cultura total diferita. Chiar daca am intampinat anumite dificultati referitoare la alimentatie, experienta a fost una wow astfel incat acest aspect a fost unul minor.

1. Seattle

2.Mesele mele din vacanta

3.San Francisco

4.Honey Honey Bee San Francisco – ce gasesti intr-un restaurant tipic pentru micul dejun

5.The Cheesecake Factory Seattle – ce gasesti in cel mai popular lant de restaurante la masa de pranz/cina